Ons Opvoedingsproject

 

Dynamisch - affectief

Een mens dient zich goed te voelen wil hij/zij in de maatschappij op een degelijke wijze functioneren. De basisopdracht van onze school bestaat erin met de kinderen te werken aan een positief zelfbeeld en te streven naar hun welbevinden. Wederzijds respect tussen leerlingen, leerkrachten en ouders schenkt vertrouwen voor een optimale verstandhouding en samenwerking. Een aangepast schoolklimaat zorgt ervoor dat kinderen in de mate van het mogelijke tijd en kansen krijgen om zich volwaardig te ontplooien. Hierbij wordt getracht een gezond evenwicht te vinden tussen hoofd, hart en handen.

Lichamelijk-motorische ontwikkeling

In onze lagere school zorgt bewegingsopvoeding in de eerste plaats voor de motorische basisvorming. De leerkrachten stemmen hun werking in de mate van het mogelijke af op elkaar, zodat bewegingsopvoeding niet geïsoleerd staat.

Wij streven ernaar onze leerlingen veel bewegingskansen te geven met een evenwicht tussen het recreatieve en het competitieve. Het is belangrijk dat we onze leerlingen op weg zetten naar een gezond en veilig leven.

Anim pariatur cliche reprehenderit, enim eiusmod high life accusamus terry richardson ad squid. Nihil anim keffiyeh helvetica, craft beer labore wes anderson cred nesciunt sapiente ea proident.

Cognitieve ontwikkeling


Wij vinden het een belangrijke opdracht de leerlingen de nodige basiskennis, inzichten, vaardigheden en attitudes bij te brengen. Wij willen dat doen in een krachtige leeromgeving met aandacht voor kwaliteit  en in het bijzonder voor leren leren. Daarbij willen we de leerlingen productieve leerstrategieën aanbieden en het probleemoplossend denken stimuleren. Daartoe kiezen we om zoveel mogelijk te vertrekken vanuit reële contexten en de ervaringen van leerlingen. Hierbij maken we gebruik van differentiatie in materialen, methode, leerinhoud, organisatievormen en evaluatie.  

Sociale ontwikkeling


Onze school stimuleert kinderen tot het verantwoord samenleven met zijn medemens. Respect is een sleutelwoord in deze groei; respect voor zichzelf, voor anderen en de leefomgeving. Dat houdt in dat kinderen weet hebben en zich kunnen schikken naar afspraken, naar bepaalde structuren en naar geldende omgangsvormen binnen en buiten de school.

Op die manier proberen we leerlingen ook te brengen tot samenwerken gesteund op een positief zelfbeeld. Dit alles brengen wij bij elkaar in sociale projecten.

Verbondenheid en geloofsopvoeding


Onze school wil een gemeenschap zijn die zich aan afspraken houdt, gemaakt in overleg met leerlingen, leerkrachten, ouders en schoolbestuur.

We willen leerlingen gevoelig maken voor christelijke waarden door ze respectvol voor te leven. We duiden ze met geloofsgesprekken en illustreren ze met bijbelverhalen. Onze verbondenheid rond deze waarden drukken we uit in liturgische en andere vieringen.