Zorgbreed werken
-
Net als in de lagere school vertrekt de zorg ook in de kleuterschool vanuit de bevindingen van de kleuterjuf. Welbevinden en betrokkenheid staan hierbij centraal. Een kleuter die zich goed voelt in de klas en die geboeid wordt door het rijke aanbod aan wat er te beleven, te spelen en te leren valt, is in ontwikkeling.
Als ouders heb je misschien al opgemerkt dat kleuters soms heel snel evolueren binnen één aspect van de ontwikkeling terwijl de rest lijkt stil te staan. Dat is typisch aan de ontwikkeling van jonge kinderen. Daarom wordt er in de klas een gevarieerd aanbod gecreëerd dat kansen op de verschillende ontwikkelingsdomeinen biedt. Daarnaast is het belangrijk om goed zicht te hebben op de ontwikkeling van elke kleuter en gepast te reageren wanneer een kind zich niet goed lijkt te voelen, niet geboeid kan worden met het klasaanbod of gedurende een langere tijd niet of weinig lijkt te ontwikkelen.
Voor die kleuters voorziet de kleuterjuf en/of de zorgjuf een aantal extra oefenkansen. Dit kan gebeuren door bepaald speelgoed aan te bieden, door bepaalde spelvormen voor te bereiden, door opdrachtjes te herhalen, … Er worden ook regelmatig ‘zorg-momenten’ binnen of buiten de klas georganiseerd: terwijl de meeste kleuters zelfstandig aan de slag kunnen, oefent de juf met een groepje kinderen apart.
Onze peutertjes uit het Ooievaarsnest en Uilenbos worden bij momenten ook ondersteund door een kinderverzorgster (Juf Lutgard Oorts en Juf Katrien Dresselaers).Zij neemt hierbij de verzorgende taken op zich. Ook als de klasgroep in de loop van het schooljaar wat groter wordt, is er toch nog tijd om met een groepje peuters apart te knutselen, spelen, vertellen, … zodat elke peuter voldoende aandacht krijgt van de juf.
Juf Emilie De Block is de zorgjuf in onze kleuterschool. Zij oefent op een speelse manier met een klein groepje kleuters. Afhankelijk van de noden van dit groepje kinderen kan dat zijn om de taal te stimuleren, om begrippen te oefenen en specifiek voor de 5-jarige kleuters ook vaardigheden en begrippen die belangrijk zijn bij de overstap naar het eerste leerjaar,...
Juf Emilie werkt ook rond het "Egeltjesbos". Dit zijn activiteiten voor onze 5-jarige kleuters ter voorbereiding op 'de stap naar het eerste leerjaar'.
Uit zichzelf zijn kleuters heel nieuwsgierig en bereid om nieuwe dingen te leren.
We stimuleren de kleuters :
- - door hen spelenderwijs te prikkelen met nieuwe materialen
- - door hen uit te dagen
- - door met concrete materialen te werken ( flessen, kerstballen, speelgoed,...)
- - door in kleine groepjes te werken ( 4 à 5 kleuters )
- - door aandacht te hebben voor elk kind persoonlijk
- - door hen aan te moedigen en positief te belonen